Tarantino Magyarország

FILMKRITIKA: Még egy kört mindenkinek

2021. február 24. - TarantinoMagyarország

Egy sör nem sör.

8aea41_c61dbdf2e7e34717ab3e8f34cf4752ae_mv2.jpg

Lágy éttermi lámpafény, csillogó borospoharak, vodka és kaviár. A négy középkorú gimnáziumi tanár szülinapi vacsorája ismerős életkép lehet minden néző számára. A függőségekről szóló filmek talán soha nem fognak veszteni erejükből, Thomas Vinterberg drámája azonban egészen egyedi módon fordul az alkoholfogyasztás témájához, annak életünkben betöltött szerepéhez.

A film Finn Skårderud hipotézisét veszi alapul, miszerint a szükséges alkoholszintnél 0,05 századdal kevesebbel születik minden ember. A négy tanár így kísérletnek álcázott alkoholizálásba kezd, amely először oly könnyednek tűnik, hogy mi is készséggel csatlakoznánk a társasághoz. Nemesnek tűnik a cél, és szemmel láthatóan mindenki nagyon jól érzi magát, így miért ne? Sajnos azonban elég hamar világossá válik, hogy van egy sokkal egyszerűbb magyarázat is Mads Mikkelsen kompániájának viselkedésére: elfáradtak, unatkoznak, úgy érzik felemészti őket az élet és a közoktatás gépezete.

anotherround_03-1024x512-1.jpg

De miért számít ez, miközben az énektanár csodát tesz a kórussal, a testneveléstanár győzteseket edz, a történelemtanár pedig (Churchill, vagy éppen Roosevelt „alkoholkedvelő” természetét használva önigazolásra) minden diák számára egyből szimpatikusabbá válik? Sőt, gimnáziumban tanulók többsége is fogyaszt alkoholt, így ez akár remek kapcsolódási ponttá is fejlődhetne a tanárok és a diákok között. A Még egy kört mindenkinek olyan jól hazudik nekünk és olyan jól keveri feszült és üde jeleneteit, hogy egy pillanatra tényleg elhisszük, csak egy pohár valami választ el minket attól, hogy sokkal jobban érezzük magunkat. De csak egy pillanatra.

Tragikus fordulatot vesz a film, hirtelen már nem annyira szeretnénk a társaság része lenni. Beismerjük, hogy hibáztunk, a kísérlet elbukott. Nem szeretnénk többet inni, és nem értjük, miért gondoltuk úgy egy percig is, hogy egy valós kísérletet látunk kibontakozni, valódi tétek nélkül. Talán Mads Mikkelsen esetlen, gyenge tanárból lehengerlő férfivá transzformálódó karaktere teszi ennyire hihetően pozitív hatásúvá a négy tanár útját a lejtő aljára. Az események körforgásában néha elidőzik a kamera az arcán egy-egy röpke pillanatra, ezek a momentumok pedig többet mondanak minden szónál.

1_nurekgrwdyt8_gfye1mplg.png

Thomas Vinterberg felteszi a kérdést: valóban evolúciós, vagy inkább kulturális tényező az alkoholfogasztás? Látunk embereket, ahogy nevetve emelik szájukhoz poharukat, de ugyanezt látjuk némán, könnyek között is. Az alkohol a legjobb válasz, vagy csak az egyetlen? Azt hiszem az igazság valahol a táncoló Mads Mikkelsen kirobbanó zárójelenetében rejlik.

Na, most már jöhetne még egy kör, nem igaz?

 

Történet: 5/5

Karakterek: 4/5

Alakítások: 5/5

Operatőri munka: 5/5

Színhelyek/Díszletek: 4/5

Zene: 5/5

 

Írta: Peti

Ha szeretnétek még hasonló jellegű híreket és kritikákat olvasni, kövessetek be minket Facebookon is!

A bejegyzés trackback címe:

https://tarantinomagyarorszag.blog.hu/api/trackback/id/tr4816437900

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2021.03.10. 15:34:52

A dánok megoldása az életközépi válságra, illetve a kiégésre az alkohol! Ennyiből simán lehetne magyar film is egyébként. Mikkelsen miatt kötelező, illetve így 40 felé (sajnos nem félúton már) az egész téma átélhető rendesen.
A film azonban hosszabb, mint kellene, legalább 20-25 percet simán el kellett volna hagyni a közepéből, hogy feszesebb legyen. A 4 főszereplő is sok, nincs idő mindenkit kibontani, kisebb csapat kellett volna. Ez mondjuk ellentmondás, hogy egyszerre hosszú, és rövid is a film.
A rendező és a főszereplő miatt a Vadászathoz hasonlítja mindenki, ahhoz méri. Míg annak a zsenialitását, értékét simán felismertem, vallottam, addig ezt nem tudtam úgy "pontozni". Hogy a téma miatt, vagy miattam azt nem tudom. Értem mire fel kapja a jelöléseket, díjakat, de nálam messze nem az "év filmje" kategória.
süti beállítások módosítása